
Nasi partnerzy
Do realizacji projektu pilotażowego wdrożenia modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą zaproszono Zespół Szkół Specjalnych w Lubiążu oraz Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Wołowie. Umożliwi nam to podejmowanie działań i udzielenie wsparcia dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi we wszystkich obszarach.
Zespół Szkół Specjalnych w Lubiążu
przy oddziałach psychiatrii sądowej o wzmocnionym zabezpieczeniu



Łączy w sobie placówki – leczniczą, resocjalizacyjną, socjoterapeutyczną i rewalidacyjną.
Nieletni z obszaru całej Polski, kierowani są przez Sądy rodzinne na leczenie i terapię
Do najczęściej występujących deficytów u wychowanków/uczniów zaliczyć należy: uzależnienie od substancji psychoaktywnych, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychiczne, choroby psychiczne, agresję, depresję, deficyt umiejętności społecznych, minimalizm celów życiowych, porzucenie nauki, niepełnosprawności umysłowe, Autyzm, niepełnosprawności sprzężone.

Struktura organizacji
Specjaliści zatrudnieni w placówce udzielają specjalistycznego wsparcia w obszarach:
• Pedagogiki leczniczej
• Resocjalizacji
• Oligofrenopedagogiki
• Neuroterapii
• Poradnictwa rodzinnego
• Doradztwa zawodowego
• Terapii zajęciowej
• Uzależnień
• Arteterapii
Posiadamy doświadczenie w wdrażaniu edukacji włączającej, poprzez wsparcie szkół ogólnodostępnych realizując projekty między szkolne z udziałem uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi tj.
• Dolnośląski Konkurs Piosenki Polskiej ,,Piosenka Zmieniająca Życie”
• Międzyszkolne Turnieje sportowe
• Wspieranie szkoły i przedszkola w Lubiążu przez pedagogów specjalnych




Zachęcamy do wspólpracy nauczycieli, uczniów i rodziców.
Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Wołowie

Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Wołowie ma 30-letnią historię. Obecna struktura Placówki jest wynikiem cyklu przekształceń, których początkiem było utworzenie 1 grudnia 1991 roku Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 4 w Wołowie. Działalność dydaktyczno – wychowawcza szkoły jest związana z wszechstronnym wspomaganiem rozwoju uczniów poprzez kompleksowe wsparcie terapeutyczne w formie zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych terapii. Szkoła jest wyposażona pod względem dydaktycznym i terapeutycznym w sprzęt i pomoce umożliwiające efektywną pracę z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. Placówka przygotowuje uczniów do samodzielnego funkcjonowania w życiu rodziny, środowiska oraz do pełnienia różnych ról społecznych. Działalność kadry pedagogicznej w tym zakresie jest kierunkowana na integrację uczniów ze środowiskiem lokalnym. Szkoła podejmuje różne inicjatywy, np. organizuje coroczną akcję o zasięgu lokalnym pn. „Tydzień Świadomości Autyzmu”, uczestniczy w Pikniku integracyjnym, Jarmarku Bożonarodzeniowym, w działaniach na rzecz środowiska. Uczniowie biorą udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, w wycieczkach edukacyjnych i rekreacyjnych oraz w zajęciach organizowanych przy współudziale gości zaproszonych do szkoły. Ważnym zadaniem szkoły jest umożliwienie uczniom udziału w projektach edukacyjnych i prozdrowotnych dostosowanych do ich indywidualnych możliwości psychofizycznych. Istotnym aspektem działalności szkoły jest współpraca z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczniów, z podmiotami zewnętrznymi: JST, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, szkołami i placówkami opiekuńczo – wychowawczymi, instytucjami pomocy społecznej, organami porządku publicznego (Policja, kuratorzy sądowi), instytucjami kulturalnymi, placówkami służby zdrowia, organizacjami pozarządowymi, lokalnymi przedsiębiorcami, lokalnymi mediami.
Struktura organizacji



Wczesne Wspomaganie Rozwoju Małego Dziecka – kompleksowe, intensywne i wielospecjalistyczne działania mające na celu pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki w szkole. Realizowane zajęcia mają na celu jak najwcześniejsze rozpoznanie trudności, możliwie najlepsze usprawnianie motoryczne, poznawcze i społeczne, wsparcie w rozwoju psychicznym (w tym emocjonalnym), współpraca z rodzicami oraz wspieranie ich w dostrzeganiu mocnych stron swojego dziecka i stymulowaniu jego rozwoju w sytuacjach codziennego życia.
Grupy Rewalidacyjno-Wychowawcze: zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dedykowane są wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim lub niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 3-25 lat. Ich celem jest rozwijanie umiejętności społecznych, w tym komunikacyjnych, usprawnianie ruchowe i psychoruchowe, maksymalne usamodzielnienie w podstawowych sferach życia – na miarę indywidualnych możliwości funkcjonalnych Wychowanka, kształtowanie poczucia sprawstwa i motywowanie do podejmowania samodzielnej aktywności.
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 4 w Wołowie – klasy od 1 do 8 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z autyzmem. Nauka trwa 8 lat (istnieje możliwość wydłużenia każdego etapu edukacyjnego). Kształcenie odbywa się w klasach I-VIII, zgodnie z aktualną podstawą programową przy zapewnieniu dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów. Celem szkoły jest: kształcenie, rozwijanie i pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów; przygotowanie do podjęcia nauki w wybranym zawodzie; rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów; rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych, które pozwolą uczniom na przyszłe i w miarę samodzielne funkcjonowanie w życiu codziennym.
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Wołowie (szkoła ponadpodstawowa), przeznaczona jest dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z autyzmem. Nauka trwa 3 lata z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego o 1 rok. Kształcenie odbywa się zgodnie z aktualną podstawa programową i dostosowane jest do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów. Celem szkoły jest: – utrwalanie i poszerzanie wiedzy z zakresu przedmiotów humanistycznych, społecznych i przyrodniczo – matematycznych; przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia dorosłego; kształcenie umiejętności różnych czynności pracy niezbędnych do podjęcia zatrudnienia wspomaganego; uczenie samodzielności, podejmowania decyzji, życia w społeczeństwie na miarę swoich możliwości; rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych; rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz uczenie różnych sposobów spędzania czasu wolnego.
Szkoła zatrudnia specjalistów w dziedzinie oligofrenopedagogiki posiadających jednocześnie kwalifikacje, doświadczenie, wiedzę m.in. z zakresu:
- psychologii i pedagogiki,
- edukacji i rehabilitacji osób z autyzmem oraz Zespołem Aspergera,
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- rewalidacji,
- terapii pedagogicznej,
- terapii zajęciowej,
- arteterapii,
- terapii ruchowej,
- terapii behawioralnej,
- terapii sensorycznej,
- i inne
Placówka oferuje zajęcia rewalidacji, różnorodne formy terapii, podczas których realizowane są cele i zadania dopasowane do sprecyzowanych indywidualnie potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Zajęcia terapeutyczne rozpoczyna dodatkowa, szczegółowa diagnoza i odpowiednio skonstruowany program, uwzględniający potencjał ucznia oraz specyfikę konkretnej formy terapii.
- rehabilitacja, terapia ruchowa i psychomotoryka, w tym z wykorzystaniem narzędzia Neuroforma,
- elementy integracji sensorycznej,
- EEG Biofeedback,
- RehaCom -trening uwagi i pamięci,
- Eyetracking,
- Terapia Snoezelen (Sala doświadczania świata),
- terapia psychologiczna,
- terapia pedagogiczna,
- terapia logopedyczna,
- terapia ręki,
- arteterapia,
- sensoplastyka,
- i inne




Zachęcamy do wspólpracy nauczycieli, uczniów i rodziców.