Działania interwencyjne, w tym interwencja kryzysowa
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, zobowiązują poradnie do udzielenia pomocy szkole w formie interwencji kryzysowej.
§ 8.2, pkt.5 Pomoc udzielana jest w formie: interwencji kryzysowej
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia2017r. (Dz. U z2020r.,poz.1280).
§24 zadania pedagoga i psychologa:
pkt 4 podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
pkt 5 minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomoc w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów
pkt 6 inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
Sytuacje trudne w szkole: sytuacje przemocowe, w tym cyberprzemoc, używanie środków psychoaktywnych, długotrwałe konflikty, próby samobójcze, samobójstwa.
Ogólne cele interwencji kryzysowej:
- udzielenie pierwszej pomocy psychologicznej
- udzielenie wsparcia emocjonalnego
- wdrożenie działań przywracających stan przed kryzysem
- złagodzenie objawów
- identyfikacja zasobów i źródeł wsparcia
- zapewnienie bezpieczeństwa
- odzyskanie przez osobę w kryzysie poczucia sprawstwa i wpływu na własne życie
- wypracowanie nowych, bardziej adaptacyjnych strategii radzenia sobie
- zapobieganiu wystąpienia zaburzeń psychicznych
Literatura:
Katarzyna Ciszewska, Sandra Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej”
Jarosław Jagieła „Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny” Ośrodek Rozwoju Edukacji
Najnowsze komentarze